Dag 7 - Geocachen en van Tacoma naar Bellingham

27 mei 2018 - Bellingham, Washington, Verenigde Staten

Zaterdag, 26 mei 2018

Wekker op half zes maar voordat deze afgaat ben ik al wakker. Uitgeslapen en helder hoofd en snap ook gelijk dat het verschil tussen 5 uur rijden met de auto naar start van de wandeltrail en 2 uur in mijn geheugen ligt in het feit dat ik lopend door een tunnel ga en daarmee een ontzettend stuk afsnijd. Met de auto moet je kronkelend om de berg heen en daar doe je dan 3 uur langer over.....

Toch opgestaan, ik heb zin in deze voor geocachen belangrijke dag. Heerlijk rustig op de weg en netjes na 2 uur rijden om 08.00 uur kom ik op de parkeerplek aan vanwaar de wandeling (via de tunnel) naar de APE cache begint. Op de parkeerplaats staat slechts een auto en een camper, verder leeg en verlaten. Er is een toiletgebouw en er staan picknickbankjes en wat informatieborden. Ik ga op mijn gemak ontbijten en de boel beetje bekijken en vertrek half negen richting tunnel.

Tunnel. Klinkt eenvoudig maar was een heel avontuur ! Het is een ongeveer 4,5 tot 5 km lange voetgangerstunnel, ongeveer 5 meter breed, wel giga hoog en pikkedonker. Echt nergens licht, ook geen noodverlichting ofzo. Bodem is aangestampte grind of iets dergelijks, loopt wel goed, alleen beetje bol en in het midden moet je niet lopen want dan krijg je telkens een druppel water op je kop. Tunnel is meestal pas halverwege mei geopend want 's winters is deze gesloten vanwege te veel druipwater van smeltend sneeuw. Ik had vooraf gecheckt, hij was open. Dus erin en lopen maar. Uiteraard had ik zaklamp mee, met nieuwe batterijen. Zaklamp ging al in de eerste 10 meter uit, waarschijnlijk los contact want achteraf bleken de batterijen echt wel vol te zijn en doet de zaklamp het soms wel en soms niet. In de tunnel deed hij het dus niet. Maar niet getreurd, ik had als reserve mijn iPhone en mijn iPad nog bij me en nog een hoofdlampje (goedkoop Action prul, gaf niet echt genoeg licht). Met de iPhone gestart en dat ging prima. Zowel heen als terugreis iPhone lampje gebruikt en dat heeft de iPhone accu bijna niet verminderd. De tunnel was laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang, 4,5 km of iets meer, rechttoe rechtaan, gewoon in donkere gang lopen, best wel apart. In begin dacht ik dat er een tegenligger aankwam, want ik zag een piepklein lampje in de verte. Speldeknop groot. Werd heel langzaam aan groter maar het heeft nog wel een haf uur geduurd voordat ik erachter kwam dat dit geen tegenligger was maar waarschijnlijk de uitgang van de tunnel. Er zitten echt totaal geen bochten in, is echt rechttoe rechtaan, dus ja, je kunt het einde zien. Ik ben niemand tegengekomen. Achteraf heel bijzonder want op de terugweg leek het wel spitsuur, zo druk.

Drie kwartier later kom ik aan de andere kant weer in het daglicht, wat een aparte ervaring. En wat ben ik blij dat ik zo vroeg gegaan ben,het helemaal niemand tegenkomen in de tunnel geeft wel een extra beleving eraan, het uit de tunnel komen en alleen die mooie natuur te zien zonder al die mensen die er op de terugweg rondhingen en lawaai maakten, dat was echt mooi. Er komt een waterval naar beneden direct naast de uitgang van de tunnel. Dat hoor je ook als je in de tunnel loopt, het is een gekletter van water wat naarmate je de uitgang nadert steeds luider klinkt. Het is wel handig dat er aan de uitgang een toiletgebouwtje staat, al dat gekletter maakt de blaas wakker.....

Even een meegebracht broodje gegeten, wat uitgerust en dan op weg naar de APE cache. Het is een gemakkelijke wandeling over een goed begaanbaar wandelpad met een prachtig uitzicht op de bergen. Bij de cache aangekomen beginnen de eerste fietsers te passeren. ik ben niet meer alleen. De cache is goed bereikbaar en ik ben natuurlijk blij dat ik het gefikst heb. Uiteraard wat foto's genomen en dan terug naar de uitgang van de tunnel om van daaruit via een ander wandelpad de andere belangrijke cache (Iron Horse cache) te gaan zoeken. Dit wandelpad was een stuk moeilijker en echt alleen voor wandelaars. Meer een struinpad. Beetje heuvel op en het pad werd steeds smaller en steeds meer overwoekerd door groen. Paar keer smal beekje moeten oversteken, geen probleem. Uiteindelijk kom ik uit naast en boven de uitgang van de tunnel. Leuk om daar voorzichtig naar beneden te kijken en mensen wandelend en fietsend uit de tunnel te zien komen. Ik zit rechts naar de tunnel, links naast de tunnel is de waterval, daar kan ik via bovenover de tunnel te lopen gemakkelijk vlakbij komen. Ik doe het niet, tot nu toe gaat alles goed, ik neem geen overbodige risico's.

De cache zoeken duurde iets langer als gedacht, maar opgeven is uiteraard geen optie. Uiteindelijk gevonden, wel een opluchting, want hier weggaan zonder de cache gevonden te hebben zou toch wel een desillusie zijn.

Dan zelfde struinpad weer terug en dan terug door de tunnel, weer 4,5 km in donker rechtuit lopen. Alleen is het nu druk in de tunnel, alleen mensen die me tegemoet komen, maar achter of voor me geen mensen die dezelfde kant opgaan als ik. Alles gaat het natuurgebied in, alleen ik ga eruit. Veel fietsers, veel mensen met kinderen, die lawaai maken en hard praten en rare geluiden maken omdat het een enge zwarte tunnel is. Heel veel lampjes komen me tegemoet. Nu realiseer ik me pas wat ik geluk had om de heenweg alleen te zijn, dat was magisch en heel bijzonder, terugweg was gewoon een drukke toeristische attractie.

Om ongeveer 1 uur sta ik weer bij de auto. Niet eens moe, wel heel tevreden. Parkeerplaats is bijna vol nu.Overigens is het nog steeds redelijk mooi weer. Niet stralend, wel bewolkt, maar niet koud. Ik ga op weg richting Bellingham. Omdat ik tijd genoeg heb stop ik onderweg nog bij een webcamcache en een paar andere geocaches.

Ik heb voor de komende twee nachten een motel in Bellingham. Dit motel heeft een buiten zwembad en er zitten wel nog gasten aan en in het zwembad, maar ik vind het te koud (bewolkt) om zo laat nog te plonsen. Ik heb een goed gevulde dag achter de rug, veel gewandeld, veel auto gereden, dus beter rustig op de motelkamer blijven. Even heerlijk douchen, dan om 19.30 uur Ipad-timer wekker op half uurtje gezet voor siësta met de bedoeling daarna nog even wat internet bij te werken. Werd om 07.30 uur wakker..... volgende dag uiteraard. Ik zal het nodig gehad hebben, kan me niks meer herinneren van nog ergens wakker te zijn geweest, dus was echt knock-out geweest :)

Dit was een prachtige dag, unieke tunnelervaring, mooi natuurgebied en goede resultaten in geocachen.