Dag 4 - Seattle op woensdag

23 mei 2018 - Seattle, Washington, Verenigde Staten

Woensdag, 23 mei 2018.

Lekker uitgeslapen totdat ik zonder wekker wakker werd om 09.00 uur. Denk dat ik nu wel genoeg bijgeslapen heb en in het USA-ritme zit. Op mijn gemakkie ontbeten en de koffers bij de receptie afgegeven. Moet uitchecken en kan pas om 13.00 uur in de andere zaal inchecken, dus koffers even in het bagagedepot. Dan naar buiten en naar de overkant van de straat waar een ontzettend grote uitgebreide ouderwetse market is. uiteraard veel groente, fruit, kruiden, weinig vlees, erg veel vis en dan nog snuisterijen en souvenirs, restaurantjes en barretjes enz. enz. Hier kun je rustig en paar uur doorbrengen en dan nog heb je niet alles gezien. Diverse lagen boven elkaar en diverse gebouwen die binnen met allerlei gangetjes en trappetjes in elkaar overlopen. Prachtig oud van binnen, stoere dikke balken die als traptreden gebruikt worden, veel authentiek oude elementen in de gebouwen.

Naast de markt is een steegje dat de Ghost Alley heet en daar is de Gum Wall, daar zijn de muren bedekt met gebruikte kauwgom. Klinkt erg vies en zo was het ook. Meters achter elkaar aan beide zijden zijn de muren bedekt met allerlei kleuren uitgekauwde kauwgom..... en je moet er niet op blote voeten naartoe gaan, want de straat zit ook vol, alleen is dat inmiddels zwart/grijs terwijl de muren erg kleurrijk zijn. Je kunt ervan denken wat je wilt, maar apart is het zeker.....

Om 13.00 uur even terug naar hostel (straat weer oversteken) en ingecheckt in nieuwe slaapzaal. Dan met de bus richting Seattle Space Needle, de bekende Seattle toren. Ik ben niet omhoog gegaan, vond het te duur. Maar wel leuk om er geweest te zijn. Als ik nu op TV de skyline van Seattle zie met de Needle, dan heb ik weer lekker zo'n ~~oh ja.... daar ben ik ook geweest~~ gevoel.

Op zoek naar geocaches daar in de buurt kwam ik onbedoeld bij iets geweldigs moois uit, het MoPOP (The Museum of Pop Culture) of zoals het tot 2016 heette het EMP Museum (Experience Music Project and Science Fiction Museum and Hall of Fame, gewijd aan SF, Popmuziek en Popcultuur).

Geïnteresseerd in wat dat inhoudt? Kijk maar eens op internet, daar staan ook betere foto's. ik heb geprobeerd ook foto's te maken, maar die geven geen totaalbeeld.

De monorail loopt dwars door het gebouw heen..... De architect is Frank Gehry, mij bekend van het Guggenheim Museum in Bilbao.

Omdat het al later in de middag was besloten om toch niet naar binnen te gaan. Was de prijs vast wel waard, maar te kort. Ik kom waarschijnlijk aan einde van mijn roadtrip dag eerder naar Seattle terug, zodat ik dit in mijn planning kan opnemen en dan echt genoeg tijd kan hebben om het museum van binnen te bekijken. Een onverwacht extraatje dus, raar dat ik hier bij mijn uitzoekwerk thuis niets over gevonden heb. Ik heb later nog naar ansichtkaarten van het gebouw gezocht maar niks gevonden, het lijkt wel of de Seattlenaren het gebouw te lelijk vinden om in hun collectie bezienswaardigheden op te nemen ?? Maar ik ben blij het ontdekt te hebben !!!

Lopend terug naar het hotel en weer op tijd slapen. Het is erg rustig 's avonds in het hostel. In de staat Washington is marihuana gebruik toegestaan en in het hostel is een grote lounge waar 's avonds de jongelui zitten en waar ook gerookt mag worden. De meeste jongelui zitten 's avonds daar, of om te roken, of gewoon uit nieuwsgierigheid naar de marihuana. Voor de niet rokers is er een apart gedeelte aan de andere kant van het hostel en daar zit ik meestal lekker rustig. Het klinkt nu of ik in een guur hostel zit, maar dat is echt niet zo. Voel me hier super veilig.